9.3.14

CONVERSATION WITH TORHILD AUKAN | LKV 2013


outdoor living has shaped her relationship with life and art


WHERE
We visit her in her atelier at LKV, where we lectured some days ago. It feels like coming home, to a large warm building full of artists at work. We arrive and get a cup of warm tea, it is a rainy day, we crossed the city walking with our umbrellas. Now we sit in the room Torhild uses as office.

PHILOSOPHICAL STATMENT

What Torhild explained as first statement is her sensual way of experiencing nature, the surroundings. The idea of being part of nature. The body as research, the existence as an investigation field, and the art as a tool of expression. The philosophy behind this statement makes us think in certain nordic existentialism, where there is no clear limit between nature and philosophy, a scratch into spinozian pantheism. We watch a film she did some 20 years ago, and we get the idea. Black and white elements of nature, and the presence of the body, the body of him, and her own. The film is short and shows the statement. A poem.

ORIGIN
Torhild spent many years living outdoors. Outdoors meaning out in the nature, in the forest, where she lived in a cabin, before having her kids, and with her kids. That outdoor living, has shaped her relationship with life and art. Most of her works are recognizable because of the repetitive pattern she has taken for the representation of the idea. The so called technique or method.

METHOD
Photography is a starting point of most of her works, the look, the idea, the capture of time. Then that capture is transformed in the dark room, a room of silence. The work takes the size of the wood plates she has used as canvas. Norwegian wood. The use of pigments, chemicals and light exposure makes the image appear on the wood. The cyanotype is always blue, a blue close to the Klein Blue, adding the faded image of the photographed body coming out, and the graphic pattern of the wood.

NOW
The body fading is now her own, we see the evolution of the idea, from the small scale with many images, to large size, with a single one. Torhild has recently travelled to China as resident to produce works, and is making evolutions on her concept, making it clearer and sharper.
This conversation is part of the STRUCTURAL BASIS of FROZEN HEAT, 
ONLINE ARTSHOWS (2014-2015) upcoming art series curated by LLLL
as satellites of LAPIEZA ART SERIES.


http://www.lkv.no/k-torhild-aukan.htm
http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/kunstner
http://www.trondheimkunsthall.com/Sitter-bleken-aukan/
http://www.stolav.no/kunst/galleri-kart-gastro-aukan.htm


RELATED VITAMIN 025 (I/-)

El nombre de Brakhage se ha convertido prácticamente en sinónimo de cine experimental, y aunque la larga lista de sus innovaciones -que incluye un montaje vertiginoso, casi cegador, y la manipulación de la película con pintura, collage, incisiones o raspaduras- explique en gran medida esta reputación, es la densidad intelectual y el carácter no-narrativo de su cine, casi abstruso, lo que en muchos sentidos ha caracterizado al cine experimental de vanguardia, no tanto para el especialista como pára el público que se atreve a adentrarse en las peligrosas aguas del cine no comercial. No obstante, a pesar de lo variado de sus atribuciones, Brakhage es definitivamente un pintor. Comenzó pintando el celuloide en 1961, en la segunda parte de Dog Star Man, que trata el nacimiento de su segundo hijo, y en Thigh Line Lyre Triangular, también de 1961, que incluye el nacimiento de su tercer hijo. Lo que le motivaba era presentar o replicar lo que él llamaba "visión hipnagógica". El diccionario define hipnagógico como "relacionado o asociado con el estado que precede al sueño", pero Brakhage lo describe como lo que vemos al cerrar los ojos. En una conversación de 2000 con Bruce Kawin, compañero suyo en la Universidad de Colorado en Boulder, señala lo siguiente: El espectador puede cerrar los ojos y no mirar la película, y, aun así, al mismo tiempo seguir viéndola en su cabeza. Se llama visión hipnagógica. Cuando cerramos los ojos, todos nosotros poseemos un de la luz". Sus imágenes son translúcidas, aunque a veces se difuminan y parecen los titilantes luminosos de las calles. En muchos de sus escritos y entrevistas, el director afirma que sus filmes tratan sobre "la luz". Autores que han escrito sobre Brakhage apuntan que cuando habla de la luz se refiere a los objetos en sus películas y subraya que lo que es importante no es el objeto en sí, sino la luz que refleja.

Stan Brakhage es un pintor.